Přednášky ve všech povinných předmětech se nově musejí nahrávat a záznamy zveřejňovat. Tento krok lze spojovat s covidem, ve skutečnosti byl ale tlak ze strany studentů v tomto směru velký a trval delší dobu. Pokud jde o učitele, část nepřednáší, nahrávání se jich tedy netýká, části nahrávání nevadí a část veřejně mlčí. V době pandemie by dostatečným řešením byly přímé přenosy přednášek. Nahrávání, ukládání a zveřejňování nahrávek jde ale vysoce nad potřeby výuky stižené covidovou uzávěrou, která nyní navíc ani neexistuje.

Je otázkou, jaký dopad bude nová povinnost mít. Sám přednášky považuji za významnou součást vysokoškolského studia, a to z mnoha důvodů. Dochází na nich ke kontaktům studentů jednak mezi sebou navzájem, jednak s vyučujícím. Přednášky v posledních letech nebyly zrovna nejnavštěvovanější, ale nahrané přednášky ještě umenší počet studentů, kteří do školy přijdou. Tím se dále oslabí vztahy, na kterých má stát to, co se nazývá akademickou obcí. Mimochodem, proč by chtěly miliony studentů studovat práva na Harvardu, ale ne na státní univerzitě třeba v Jižní Dakotě? Je to kvůli kontaktům, které tam mohou získat a osobním vztahům, které mohou navázat.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.