Otázka, jestli lze profesionální hraní videoher zařadit do kategorie sportů, patří mezi typické problémy e-sportového světa. Přece jen samotný název e-sport slovo sport obsahuje, a implikuje tak, že by se o sport pravděpodobně jednat mohlo a možná i mělo. Tomuto závěru se však mnozí razantně brání, a to z nepřeberného množství více či méně racionálních důvodů. Oblast e-sportu a obecně gamingu (tedy hraní videoher) však v posledních letech prošla podstatnou změnou a dalo by se říct i určitou detabuizací, v důsledku čehož již není na tento segment nahlíženo pouze jako na okrajovou záležitost mladistvých hrajících doma počítačové hry. A jelikož se e-sportová scéna v posledních letech těší extrémní pozornosti, a to ať už ze strany diváků, nově vznikajících týmů, tak ale i ze strany investorů, je vhodné se nyní podrobněji podívat, zda by e-sport opravdu neměl být označen jako další typ sportu.

Nejde o pouhou „škatulku“

Prvně se podívejme na to, co to e-sport vůbec je. Hledat jakoukoliv právní definici by bylo zbytečné, nicméně lze obecně konstatovat, že pojem e-sport představuje organizované kompetitivní hraní videoher profesionálními hráči. V tomto ohledu je potřeba e-sport odlišit od pojmu gaming, se kterým bývá často chybně zaměňován.

Poměrně přiléhavou analogii vysvětlující tento rozdíl nabízí americká právnička Ellen M. Zavian, která v této souvislosti uvádí, že veškerá závodní auta jsou sice auta, ale ne všechna auta jsou určena k závodění. Obdobně tak každý e-sport inherentně vyžaduje videohru ke své existenci, ale ne každé hraní videohry představuje participaci v e-sportu.1 💬 A zároveň, zatímco hry či auta si může dovolit víceméně každý, závodění i e-sport jsou určeny velmi úzké skupině lidí.

Rozdíl je dobře sledovatelný i v porovnávání důsledků proběhlé pandemie. Zatímco zájem o hraní videoher v době práce z domova vysoce vzrostl, e-sport pandemie poměrně zasáhla. Znemožnila totiž organizaci turnajů na stadionech, tedy akcí, na které se sjíždí desetitisíce fanoušků a ze kterých e-sportová scéna generuje vysoké zisky. V současné době je však již e-sport opět na vzestupu a naopak je dost možné, že ze zmíněné zvýšené obliby o gaming bude e-sport značně profitovat.

Vymezení e-sportu jako sportu přitom nepředstavuje pouze akademickou otázku a neznamenalo by tak pouhou satisfakci pro členy e-sportové scény. Zařazení e-sportu mezi sporty s sebou totiž přináší na první pohled možná ne zcela očividné výhody. V zásadě největší je možnost velkého přísunu financí do tohoto sektoru. Například v České republice je v souladu se zákonem o podpoře sportu možné pobírat dotace za předpokladu, že aktivita, pro niž je dotace udělována, se klasifikuje jako sport. Existovala by zde i možnost různých daňových výhod.

E-sport by zároveň v důsledku takovéhoto zařazení mohl být začleněn do různých turnajů (na lokální úrovni počínaje a olympijskými hrami konče), což by vedlo k další výrazné legitimizaci tohoto odvětví, obzvláště ve vztahu k těm, kteří e-sport nadále zcela neuznávají. S tím by se pak pojily zvýšené příjmy ze sponzorství, vysílacích práv, prodeje vstupenek a zboží (merchandise) a obecně ze zvýšeného zájmu o toto odvětví, ať už ze strany investorů, nebo obecné veřejnosti.

Uznal-li by se e-sport jako tradiční sport v rámci českého legislativního řádu, profesionální hráči by mohli žádat o dlouhodobé vízum k pobytu na území České republiky nad 90 dní za účelem sportu.2 💬 Takovéto uznání by tak mohlo vést například i ke vzniku nových týmů či jejich větší podpoře ze strany investorů.

Konkrétním příkladem, kdy by takovéto zařazení bylo prospěšné, může být i nedávný turnaj The International 10 organizovaný ve hře Dota 2. Tento turnaj se měl původně pořádat ve švédském Stockholmu, ale jelikož švédská sportovní federace odmítla uznat e-sport jako sport, nemohly být vyřízeny žádosti o víza hráčů pocházejících ze zemí mimo EU, což vedlo k nutnosti tento turnaj přemístit do jiné lokace. Jedná se přitom o turnaj s ohromnou dotací peněz pro jeho hráče činící více než 40 milionů dolarů. To z něj dělá akci v tomto ohledu porovnatelnou s největšími světovými turnaji v jiných sportech, například v tenisu.

Jak se pozná sport

Zásadní otázkou pro účely tohoto článku tak zůstává, jaké jsou charakterizující znaky sportu. Jednotně uznávaná definice tohoto pojmu neexistuje, a je proto třeba zkoumat různé zdroje, abychom se dobrali určitých společných znaků. Za sport tak lze například považovat aktivitu zahrnující fyzické úsilí a dovednosti, ve které jedinec či tým soutěží proti jinému jedinci či týmu za účelem pobavení.3 💬 Dále tak lze označit všechny formy tělesné činnosti, které ať již prostřednictvím organizované účasti, či nikoli si kladou za cíl projevení či zdokonalení tělesné i psychické kondice, rozvoj společenských vztahů nebo dosažení výsledků v soutěžích na všech úrovních,4 💬 nebo hru, soutěž či aktivitu vyžadující fyzické úsilí a dovednosti, které se hrají či provozují dle pravidel za účelem pobavení a/nebo jako výkon povolání.5 💬

V českém právním prostředí je sport definován jako každá forma tělesné činnosti, která si prostřednictvím organizované i neorganizované účasti klade za cíl harmonický rozvoj tělesné i psychické kondice, rozvoj společenských vztahů, upevňování zdraví a dosahování sportovních výkonů rekreačně nebo v soutěžích všech úrovní, a to individuálně nebo společně.6 💬

Tyto i další legislativní či vědecké definice mají přes určité menší rozdíly tři základní společné jmenovatele − soutěžní prvek, organizovanost ve smyslu existence pravidel a vyvíjení fyzického úsilí. Jak soutěžní prvek, tak i existence pravidel jsou u e-sportu bez jakýchkoliv pochybností přítomny a není třeba nad nimi jakkoliv polemizovat.

Přítomnost fyzického úsilí je naopak znak, kde v rámci e-sportu pochybnosti vyvstávají a který představuje jeden z hlavních důvodů, proč je e-sportu odpírána možnost označení jako sportu. Soudní dvůr Evropské unie tak například ve svém rozhodnutí z roku 2017, ve kterém se zabýval povahou hry sportovní bridž, konstatoval, že pojem sport se vyznačuje „nezanedbatelným tělesným aspektem“ a z tohoto důvodu sportovní bridž pod tento pojem nespadá.7 💬

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://pravniradce.ekonom.cz/c1-66995160-e-sport-kde-konci-a-zacina-sport