Zpráva o konci podnikatelských aktivit skupiny Bohemia Energy přišla nečekaně. Náznaky problémů firmy miliardáře Jiřího Písaříka však byly patrné už dříve. Společnost se ke konci září stáhla ze slovenského trhu, kde měla přibližně 300 tisíc odběrných míst. A v Česku, kde obsluhovala cca trojnásobek zákazníků, začala na první pohled výhodné smlouvy se zafixovanou cenou jednostranně vypovídat. To vše v reakci na vývoj cen na energetické burze.

Skutečný šok ale přišel v polovině října. Zatímco na televizních obrazovkách ještě běžely reklamní spoty, kde dvojice herců Pavel Liška a Marek Daniel lákala k přechodu na levnější elektřinu a plyn, na webu Bohemia Energy už viselo upozornění, že firma s dodávkami energií končí. Hrubě podcenila zajištění proti výkyvu cen a doplatila na spekulaci, že velkoobchodní ceny se navrátí zpět k původním hodnotám. Jenže se tak nestalo.

Zákazníci Písaříkova impéria se ze dne na den ocitli v péči takzvaného dodavatele poslední instance. O dodávky energií sice nepřišli, ale částky na fakturách s novou hlavičkou budou od těch původních na hony vzdálené. Ještě o něco hůře jsou na tom podnikatelé s roční spotřebou plynu nad 630 MWh, mezi něž patří velké výrobní podniky, sklárny či například pekárny. Pro ně záchranná síť v podobě automatického přechodu na drahou energii od distributora pro danou oblast neplatí a nového dodavatele si museli urychleně hledat sami.

Zdražili rychleji, než jim smlouva dovolila

Bezprecedentní situace na energetické burze donutila i další dodavatele k nestandardním krokům. Například společnost Fonergy zavedla nové ceníky v kratších lhůtách, než s jakými její vlastní obchodní podmínky počítaly. „Případné zvýšení ceny nebo změnu obchodních podmínek oznámí Fonergy zákazníkovi nejpozději třicátý den před účinností změny,“ deklaruje firma ve smluvní dokumentaci s tím, že zákazník má možnost se změnou nesouhlasit a od smlouvy odstoupit nejpozději deset kalendářních dnů předtím, než vejde v účinnost. E-mail s odkazem na nový ceník platný už od 1. listopadu přitom firma rozeslala se sotva třítýdenním předstihem. „Uvědomujeme si, že jsme dostatečně včas neinformovali o zvýšení cen. Máte proto v souladu s § 11a odst. 5 energetického zákona možnost odstoupit od uzavřených smluv v prodloužené lhůtě až do tří měsíců od zvýšení ceny,“ reagovala na námitku nedodržení lhůty zákaznická podpora firmy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.