Koncem loňského listopadu ukončila Probační a mediační služba (PMS) provoz elektronického monitorovacího systému, který zajišťoval kontroly výkonu trestu domácího vězení, kontroly plnění různých opatření a omezení při nahrazení vazby a při podmíněném propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Kontrola prostřednictvím náramků tak skončila po více než třech letech fungování a za svou existenci náramky monitorovaly více než šest stovek odsouzených. Nyní je nadále sledování výkonu trestu nebo plnění uložených opatření a omezení plně zajišťováno prostřednictvím namátkových kontrol prováděných zaměstnanci PMS. Konec systému provázely nepříjemné spory mezi PMS a izraelskou společností SuperCom, která dodávky systému zajišťovala.
Jako by elektronický monitorovací systém nebyl v tuzemsku vítán − už jen samotné hledání dodavatele provázely v minulosti problémy a ministerstvu spravedlnosti trvalo drahnou dobu, než smluvního partnera na dodání náramků vůbec vysoutěžilo. Vybrat dodavatele technologie nakonec trvalo státu osm let. Systém se podařilo v roce 2018 zprovoznit za tehdejšího ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, který zvolil formu soutěžního dialogu poté, co pět předchozích tendrů nebylo úspěšných. Dodávku zajišťovala izraelská firma SuperCom, která však podle PMS nebyla téměř po celou dobu smluvního vztahu spolehlivým smluvním partnerem. V posledních týdnech se nicméně zástupci samotné společnosti ohrazovali vůči těmto tvrzením a namítali, že své závazky plnili v souladu se smlouvou. Vzájemné vyvracení tvrzení obou stran v médiích tak zanechalo na spolupráci hořkou pachuť.
Místo vězení náramek
Náramky doposud nosili například pachatelé odsouzení za maření výkonu úředního rozhodnutí, pachatelé krádeží a ohrožení pod vlivem návykové látky či neplatiči výživného. Zařízení ale monitorovala i výtržníky nebo podvodníky. Pokud domácí vězeň porušil podmínky stanovené soudem a nezdržoval se na určeném místě, monitorovací systém dokázal zjistit, kde se nachází, a zachytit trasu jeho pohybu.
V případě nedodržení pravidel nebo při pokusu o sejmutí náramku zařízení okamžitě upozornilo pracovníky v operačním středisku v sídle ministerstva spravedlnosti, které bylo v nepřetržitém provozu a úkolem jeho zaměstnanců bylo na provozní a bezpečnostní incidenty vyvolané monitorovanou osobou bezprostředně zareagovat. Operátor střediska v reakci na zjištěný incident vždy kontaktoval monitorovanou osobu, informoval ji o zjištěném incidentu a jeho charakteru, zajímal se o důvody, kvůli kterým k incidentu došlo. Zároveň navrhoval opatření, aby se podobný poplach neopakoval. Po uzavření incidentu operátor vygeneroval v informačním systému zprávu o nastalém porušení podmínek, o kterém byl posléze informován i pracovník PMS.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později