S určitostí bude letos důležité sledovat vývoj nařízení Digital Services Act. Jeho cílem je aktualizovat letitou směrnici e-commerce. Dopad může mít také do oblasti internetové reklamy či pravidel doporučování. Z posledního textu návrhu vyplývá, že digitální služby a platformy čeká řada novinek a nových povinností.

Podstatné bude také nařízení označované jako Digital Markets Act, jehož cílem je reagovat na zkušenosti Evropy s velkými nadnárodními platformami (takzvaní strážci, gatekeepers), které mají na evropských trzích mnohdy dominantní postavení, a je otázkou, jestli více stráží peníze nebo osobní údaje svých uživatelů. Nařízení má novými pravidly zajistit spravedlivé a otevřené digitální trhy.

Letošní rok bude pro obě zmíněné normy zásadní. Nová pravidla se dotknou zprostředkovatelských a hostingových služeb, on-line platforem, vyhledávačů, sociálních a reklamních sítí, služeb pro sdílení videonahrávek, komunikátorů, operačních systémů nebo služeb cloud computingu. Pro právníky bude tento vývoj zajímavý jak z pohledu vlastní regulace, tak z pohledu práv uživatelů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.