Britská progrocková kapela Marillion si po vydání svého alba This Strange Engine v roce 1997 nemohla finančně dovolit turné po USA. Skalní američtí fanoušci však během půl roku vybrali pro kapelu prostřednictvím internetu potřebných 60 tisíc dolarů a turné se nakonec uskutečnilo. Příběh Marillion se běžně uvádí jako první případ moderního online crowdfundingu. Za uplynulých více než 20 let došlo k mimořádnému boomu nejrůznějších online crowdfundingových platforem, od prvních průkopníků jako ArtistShare přes multimiliardové globální hráče jako Indiegogo nebo SeedInvest až po lokální české platformy jako třeba Startovač nebo Hithit.

Jak už tomu bývá, technologický vývoj byl o krok napřed před právem, a ačkoli v některých evropských zemích nebo v USA již existovala právní úprava crowdfundingu, v České republice obdobná komplexní úprava chyběla. Až v roce 2020 bylo na úrovni Evropské unie přijato nařízení č. 2020/1503 o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky (nařízení o crowdfundingu), kterým se i do právního řádu České republiky konečně dostala komplexní regulace crowdfundingového financování. Jaké nové požadavky a povinnosti přináší pro provozovatele crowdfundingových platforem? A jaké výzvy a komplikace jsou spojené s neexistencí české prováděcí legislativy?

Co nařízení o crowdfundingu reguluje

Podstatou crowdfundingu (skupinového financování) je propojování relativně velkých skupin drobných investorů s podnikateli, kteří usilují o alternativní (nebankovní) financování (typicky například zakladatelé startupových projektů). Tomu odpovídá i legální definice dle nařízení o crowdfundingu, dle níž se službou skupinového financování rozumí párování zájmů investorů a vlastníků projektů na financování prostřednictvím využití veřejně přístupného internetového informačního systému.

Nařízení konkrétně upravuje úvěrový crowdfunding, kde investor poskytne peněžní prostředky financovanému podniku se závazkem jejich vrácení a zaplacení úroku, a investiční crowdfunding, kde investor zakoupí převoditelné cenné papíry vydané financovaným podnikem, typicky akcie nebo dluhopisy, nebo zakoupí neomezeně převoditelné podíly na financovaném podniku. Jiné formy crowdfundingu (nefinanční, typicky například charitativní nebo reward-based crowdfunding) novému nařízení nepodléhají, stejně jako crowdfunding (i finanční) poskytovaný spotřebitelům.

Nařízení o crowdfundingu se však na úvěrový nebo investiční crowdfunding uplatní pouze tehdy, činí-li výnos na jeden financovaný projekt méně než jeden milion eur za období 12 měsíců (platí pro crowdfundingové nabídky učiněné od 10. listopadu 2021 do 10. listopadu 2023), respektive méně než pět milionů eur za období 12 měsíců (platí pro nabídky učiněné po 10. listopadu 2023). V případě překročení těchto limitů bude investiční crowdfunding vyňat z působnosti nařízení a bude podléhat standardní regulaci poskytování investičních služeb (v režimu směrnice MiFID II) a veřejného nabízení cenných papírů (v režimu nařízení o prospektu). Úvěrový crowdfunding nebude při překročení limitů podléhat žádné zvláštní regulaci.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.