Již na sklonku roku 2019 byla přijata směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161. Tato norma, taktéž označována jako směrnice „Omnibus“, rozšiřuje práva spotřebitelů a ukládá nové povinnosti pro podnikatele. Důležitou změnu přináší i směrnice č. 2019/770, o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb.
Ani Česká republika, ani Slovensko však doposud nepřijaly návrhy novel příslušných zákonů pro transpozice směrnice. O co vlastně ve směrnici Omnibus běží a co čeká české a slovenské spotřebitele a podnikatele?
Česká republika
Jak již bylo řečeno, Česká republika dosud nepřijala příslušné změny v zákonech, které se týkají především zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Návrhy novel těchto zákonů jsou teprve v připomínkovém řízení, poté je bude muset schválit vláda, než o nich budou hlasovat poslanci a senátoři. Změny přitom musí vstoupit v platnost nejpozději letos 28. května.
Pozor na slevy
Zpozornět by měli podnikatelé, kteří lákají své zákazníky na slevy. Navrhovaná novela zákona o ochraně spotřebitele totiž zavádí v souladu se směrnicí Omnibus nové povinnosti. Podnikatelé budou muset spotřebitele informovat o ceně, za kterou zlevněné zboží původně prodávali, a to až 30 dnů zpětně. V současné době je obchodník jenom povinen své zákazníky informovat o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.1 💬
Novinky nás čekají také v souvislosti s vyhledávači výrobků a služeb, které spotřebitelé tak rádi využívají. Provozovatelé vyhledávačů, jako je Heureka, budou povinni poskytnout spotřebiteli mimo jiné obecnou informaci o hlavních parametrech určujících pořadí nabídek předkládaných spotřebiteli, jejich váze oproti ostatním parametrům či informaci, zda je třetí strana nabízející výrobek nebo službu prodávajícím, nebo ne.
Další novinka by měla přispět k větší transparentnosti recenzí výrobků a služeb, na které se spotřebitelé tak rádi při koupi spoléhají. Dle navrhované novely zákona o ochraně spotřebitele bude muset podnikatel spotřebitelům sdělit, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněná recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil.
S opatřením týkajícím se recenzí souvisí i další ochrana pro spotřebitele v podobě rozšíření přílohy č. 1 zákona o ochraně spotřebitele obsahující výčet jednání, která jsou považována za klamavou obchodní praktiku. Nově bude za takovou praktiku považováno jednání podnikatele, kterým uvádí, že recenze výrobku nebo služby podává spotřebitel, který produkt skutečně použil nebo jej zakoupil, aniž by přijal přiměřená opatření k ověření toho, zda od takového spotřebitele skutečně pocházejí.
Nové možnosti pro příznivce Netflixu a HBO
Zpozornět by měli podnikatelé, kteří nabízejí výrobky s digitálním obsahem či zhotovování digitálního obsahu. Budou sem spadat případy od jednorázové koupě CD nebo DVD přes členství na platformách, jako jsou Netflix či HBO, až po on-line streaming videa a poskytnutí počítačového programu na určitou dobu s pravidelnými aktualizacemi. Chystaná novela občanského zákoníku tak přináší nový typ závazkového smluvního vztahu, a sice smlouvu o poskytování digitálního obsahu. Tou se poskytovatel zavazuje zpřístupnit uživateli věc v digitální podobě (digitální obsah) k užívání pro vlastní potřebu a uživatel se zavazuje platit za to odměnu. Výše uvedené se uplatní i na smlouvy, ve kterých je místo odměny sjednána povinnost uživatele poskytnout podnikateli své osobní údaje.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později