V posledních několika letech je často slyšet o modelu realizace veřejných stavebních zakázek metodou design and build. Při ní vítězná firma stavbu nejen staví, ale i projektuje. V praxi jsou již známy i konkrétní případy úspěšného provedení zadávacího řízení v tomto formátu. Na dlouhodobé výsledky realizací těchto staveb si budeme muset ještě počkat, avšak už nyní je jasné, že design and build je novým trendem pro velké stavební projekty.
U stavebních zakázek je stále obvyklý postup, kdy zadavatel v rámci dokumentace stanoví soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v rozsahu stanoveném vyhláškou ministerstva pro místní rozvoj. Jedná se o klasické soupisy požadovaného materiálu, prací a dalších souvisejících činností a dodávek, které jsou nezbytné pro realizaci požadované stavby. Zadavatel tak musí být schopen stanovit své potřeby a zajistit přípravu kompletní potřebné dokumentace v detailu každé potřebné položky. Případné chyby v dokumentaci pak vedou k nutnosti změn v dokumentaci, tedy k většímu či menšímu objemu práce. Za chyby je navíc odpovědný zadavatel, a to se všemi důsledky. Předpokládaná hodnota plnění je pak modelovým oceněním soupisu položkového rozpočtu, tedy stejně jako následně nabídková cena dodavatelů.
Zadavatel tedy musí v zásadě být schopen vypočítat potřebné množství materiálu a dalších položek pro realizaci stavby. Jakkoliv tyto položky počítají velmi sofistikované softwarové nástroje, nelze se vyhnout chybám, a to jakkoliv drobným. Tyto chyby, pokud se projeví až v realizační fázi stavby, vedou k nutnosti řešit více a méně práce. Chyby mohou stavby prodražovat, ale zejména mohou mít vliv na plnění harmonogramu.
Metoda design and build oproti tomu zcela nebo částečně přenáší odpovědnost za zpracování projektové a související dokumentace na dodavatele. Zadavatel naproti tomu stanoví „pouze“ své potřeby, standardy a výkonová kritéria plnění. Jazykem zákona stanoví své požadavky na výkon nebo funkci.
Zjednodušeně zadavatel konstatuje, jakou stavbu chce postavit či zrekonstruovat, udá jen omezené množství požadavků, případně poskytne třeba architektonický návrh. Dodavatelé pak sami zváží potřebné množství materiálu a souvisejících plnění nutných k realizaci stavby. Hodnota zakázky je stanovena paušální nabídkou dodavatele na zhotovení požadované stavby na klíč.
Není vyloučeno, aby zadavatel přenesl na dodavatele i nutnost vypracování projektové dokumentace, a v takovém případě nese dodavatel i odpovědnost za její správnost. Zásadní výhodou je, že nemusí být řešeny vícepráce vzniklé právě i z drobných chyb projektové dokumentace či výkazu výměr, jak není zcela neobvyklé. V praxi se může jednat o zcela bagatelní částky, avšak nezbytná administrativa kolem jejího řešení je vždy nepříjemná a mimo výše popsaných rizik mohou vzniknout i administrativní chyby. Zhotovitelé mohou také uplatnit více svůj inovativní potenciál a zkušenosti. Zadavatel zároveň snižuje rizika diskriminačního zadání, neboť se do výkazu výměr nevloudí požadavky na konkrétní výrobky nebo řešení. Pokud je součástí zadání vyhotovení projektové dokumentace a zároveň i následné zhotovení díla, tak lze předpokládat i zrychlení celého procesu, neboť se mohou fáze překrývat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později