V daňové problematice má za sebou Daňař(ka) roku 2021 Hana Erbsová dlouholeté zkušenosti jak díky svému působení na Generálním finančním ředitelství, tak coby advokátka a daňová expertka v poradenských společnostech či advokátních kancelářích. Dokáže tak porovnat pohledy obou stran − „berňáku“ i podnikatele. Jejich vzájemný vztah se však podle ní postupně zlepšuje. „Zřejmě se zjistilo, že v oblasti povinných odvodů ten poněkud nevlídný přístup zrovna moc nefunguje. Ten represivní přístup se zkrátka vryl do kolektivního povědomí poplatníků mnohem hlouběji než předchozí vstřícnější nastavení. Snad se už ale začíná blýskat na lepší časy,“ říká v rozhovoru Erbsová.

Pracovala jste jako metodička správy daní a vedoucí oddělení na Generálním finančním ředitelství. Nyní naopak působíte spíše v soukromém sektoru, coby advokátka řešíte i daňové spory. Jak vnímáte přístup finanční správy směrem k podnikatelům?

Myslím, že zhruba od roku 2020 dochází k pozvolnému zlepšování v celkovém přístupu. Hlavně pokud jde o všeobecnou úroveň komunikace finanční správy. Přinejmenším je vidět snaha, i když ne vždycky se všechno ideálně podaří. Třeba jako při zavádění nového elektronické formuláře přiznání daně z příjmů fyzických osob. Stále však platí, že hodně záleží na konkrétních lidech, se kterými jednáte, a stále ještě existují rozdíly v přístupu jednotlivých úřadů. Obecně se ale finanční správa podle mne odvrací od náhledu, že každý podnikatel je a priori podezřelý „krátič daně“, a snaží se spíše řešit podstatnější problémy. Svoji roli tu možná sehrála i bezprecedentní situace okolo pandemie covidu-19. Období „zaklekávání“ je, doufám, už za námi. Moje osobní zkušenosti z kontaktu se zaměstnanci finančních úřadů jsou převážně pozitivní. To ale rozhodně neznamená, že tam, kde podnikatel rezignoval na svoje povinnosti a nemá v pořádku účetní a jiné doklady, může nyní spoléhat na nějakou větší benevolenci.

Myslíte, že se od té doby přístup či vztah mezi poplatníky a finanční správou změnil, ať už v jakémkoliv smyslu slova?

Neznám nikoho, kdo rád ze svých výdělků odvádí daně, aniž by měl jakoukoliv záruku, že tyto peníze budou smysluplně využity. Takže tady změna zřejmě nenastala. Každopádně ze strany finanční správy tento vztah prošel určitým vývojem. Zhruba do roku 2014 se prosazoval jakýsi klientský přístup, který byl následně vystřídán postojem spíše represivním a nedůvěřivým. Typickým produktem té doby jsou například kontrolní hlášení k DPH se šibeničně krátkými lhůtami a nešťastně direktivní způsob zavádění elektronické komunikace při podávání daňových formulářů. V posledních dvou letech vnímám spíš opačný trend. Zřejmě se zjistilo, že v oblasti povinných odvodů ten poněkud nevlídný přístup zrovna moc nefunguje a že finanční správa má − pokud není adekvátně usměrňována − sklony k jeho zneužití.

Mgr. Hana Erbsová

Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Působila ve finanční správě či v poradenských společnostech takzvané velké čtyřky. Před svým příchodem do advokátní kanceláře Havel & Partners pracovala tři roky v poradenské skupině Arrows. Spolupracovala na komentářích k insolvenčnímu zákonu, zákonu o státní službě či exekučním řádu a publikuje i v odborných periodikách. Specializuje na finanční a daňové právo, mezinárodní zdanění, problematiku virtuálních aktiv, insolvenční právo, oblast dotací a veřejných zakázek a související aspekty civilního a komerčního práva. Nedávno také získala ocenění Daňař roku 2021.

Daňová expertka a advokátka Hana Erbsová

Měla by finanční správa směrem ke klientům zastávat více klientský přístup?

Myslím, že je v tomto směru finanční správa na dobré cestě, i když rezervy samozřejmě pořád existují. Je ale na čase, aby se klientský přístup začal prosazovat také v oblasti daňové legislativy. Zřejmě ještě z dob Rakouska-Uherska tu máme silně zakořeněnou tendenci k negativní motivaci daňových poplatníků v podobě sankcí namísto motivace pozitivní v podobě nějaké úlevy či benefitu. Snad se už ale začíná blýskat na lepší časy, když jsme se nedávno dočkali pozitivní motivace k elektronické komunikaci se správci daní v podobě prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání k dani z příjmů.

Jak to, že většina podnikatelů finanční správu stále vnímá negativně a obávají se tvrdého vymahačského přístupu?

To nejspíš souvisí s psychologickým efektem, kdy lidé mají sklon si déle pamatovat a prožívat silné negativní dojmy než ty pozitivní. Ten represivní přístup se zkrátka vryl do kolektivního povědomí poplatníků mnohem hlouběji než předchozí vstřícnější nastavení. Změny se vždycky projevují až s určitou setrvačností. Ale upřímně neočekávám, že se někdy dožiju doby, kdy bude podnikatel projevovat frenetické nadšení z toho, že se mu ozval finanční úřad.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.