Jednou z nejvýznamnějších výzev, jimž bude svět práva čelit v nadcházejících letech, je rychlý rozvoj technologií, zejména generativní umělé inteligence, která již nyní mění právní služby a očekávání klientů. Podle nejnovější Zprávy o stavu právního trhu v USA, kterou společně vydaly Thomson Reuters Institute a Center on Ethics and the Legal Profession v Georgetown University Law Center, více než tři čtvrtiny právních profesionálů očekávají, že umělá inteligence v příštích pěti letech vysoce dopadne na jejich obor a promění jej. Totéž bude platit nejen o americkém, ale i o evropském trhu.
Podle zmíněné zprávy právníci v průměru předpokládají, že v příštích pěti letech budou ve více než polovině své práce využívat umělou inteligenci. Je zřejmé, že nástroje obsahující AI umožní právníkům využít jejich odborné znalosti dosud nevídaným způsobem. A je také zřejmé, že svět právních firem v důsledku těchto změn projde zásadní transformací. Současná velikost firmy, úroveň její ziskovosti nebo její tradiční místo na právním trhu nemusí být v tomto rychle se měnícím prostředí stabilní: budou existovat významní vítězové i firmy, které z toho nevyjdou tak dobře.
Jak se na tuto změnu adaptovat? Z jiného průzkumu, který provedla firma Simmons & Simmons mezi šéfy 500 právních firem v USA, vyplývá několik odpovědí. Ta první je nasnadě, právníci prostě budou muset být technicky zdatnější. Podle naprosté většiny oslovených odborníků ale také platí, že stále důležitější budou v nadcházejících letech empatie a měkké dovednosti. A to je vlastně dobrá zpráva. Umělá inteligence by mohla odstranit „robotické“ aspekty mnoha činností, které právníci dosud musí provádět, a dala by jim tak možnost rozvíjet se v empatičtější lidské bytosti.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Kain



